Multivitaminer

Vi har 7 resultater for dine nåværende kriterier

Multivitaminer kan forhindre vitaminmangel

Hvis du ønsker å kjøpe multivitaminer, har du kommet til rett sted. Hos oss finner du multivitaminer av høyeste kvalitet, garantert fri for uønskede tilsetningsstoffer og allergener. Før du kjøper multivitamintabletter eller -kapsler kan du finne ut hva du bør vurdere her.

Et godt multivitamin er som en helseforsikring, da det garanterer og gir et stort antall viktige og livsviktige næringsstoffer.

Et godt multivitamin er som en helseforsikring, da det garanterer og gir et stort antall viktige og livsviktige næringsstoffer.

Hvis du ønsker å kjøpe multivitaminer, har du kommet til rett sted. Hos oss finner du multivitaminer av høyeste kvalitet, garantert fri for uønskede tilsetningsstoffer og allergener. Før du kjøper multivitamintabletter eller -kapsler kan du finne ut hva du bør vurdere her.

Multivitaminer er en kombinasjon av ulike vitaminer som er viktige for funksjonene til menneskekroppen. Multivitaminpreparater inneholder vanligvis alle vitaminene som fyller viktige funksjoner i kroppen og sikrer velvære og ytelse.

Hva er multivitaminer og hva inneholder de?

Multivitaminer er en kombinasjon av ulike vitaminer i ett preparat. Multivitaminpreparater inneholder vanligvis de viktigste vitaminene for menneskekroppen. Disse inkluderer de vannløselige vitaminene B1, B2, B6, B12, C, biotin, niacin, pantotensyre og folsyre samt de fettløselige vitaminene D, E og K og provitaminet betakaroten, hvorfra kroppen kan produsere vitamin A.

Multivitaminer inneholder også ofte mineraler, sporstoffer, enzymer eller aminosyrer som understøtter vitaminenes effekt.

Alle vitaminer er involvert i mange prosesser i menneskekroppen. De beskytter kroppen mot frie radikaler, regulerer utnyttelsen av karbohydrater, proteiner og mineraler og er uunnværlige for å bygge celler, hormoner og enzymer. Hud, nerver, bein og immunforsvar er også avhengig av at alle vitaminer er tilgjengelige i tilstrekkelige mengder.

Vi mennesker har mistet evnen til å produsere våre egne vitaminer, selv om de er livsviktige. Dette evolusjonære paradokset kan forklares med det faktum at disse vitaminene er rikelig i den menneskelige næringskjeden.

Dette var imidlertid bare mulig i den førjordiske perioden, da frukt, grønnsaker, nøtter, fisk og kjøtt vokste uten menneskelig innblanding. Selv om dagens moderne kosthold i den utviklede verden er variert, kan det likevel føre til vitaminmangel, som kan bety økt risiko for kroniske sykdommer.

Hvor mange multivitaminer trenger du?

German Nutrition Society anbefaler fem porsjoner frukt og grønnsaker for å dekke det daglige vitaminbehovet, men dette er vanligvis ikke lenger nok, da vitamininnholdet i mange matvarer har sunket betydelig de siste årene.

I tillegg avhenger de daglige behovene også av individuelle faktorer. I stressende situasjoner, ved sykdom eller fysisk anstrengelse, øker behovet for vitaminer like mye som ved graviditet eller amming, slik at et økt inntak er nødvendig.

I disse tilfellene kan multivitamin preparater forebygge og kompensere for mangel på vitaminer.

Et balansert og variert kosthold

Et balansert og variert kosthold er den beste kilden til essensielle vitaminer og mineraler, men ernæringsmessige mangler forekommer selv i samfunn som har en rikelig tilgang på næringsrik mat. Vanlige råd er å spise nok frukt, grønnsaker, nøtter, korn, magert protein og magre meieriprodukter for å opprettholde helsen og forebygge sykdom.

Multivitaminer kan være nyttige for å gi ett eller flere næringsstoffer når inntaket av en bestemt matvare faller under den anbefalte daglige mengden. Mangel på ett eller flere viktige næringsstoffer kan føre til at vi ikke fungerer optimalt og til og med får alvorlige helsemessige konsekvenser.

Selv i den generelle befolkningen er det ofte periodiske mangler i mikronæringsforhold, og når disse periodiske manglene blir langvarige, kan ernæringsmangelen føre til alvorlige helseproblemer. Dette beskrives ofte som skjult sult, noe som betyr at folk spiser nok kalorier, men ikke nok mikronæringsstoffer.

Skjult sult oppstår ofte i utviklingsland der moderne spisemønstre er dominert av energirik, men næringsfattig mat. I en stor befolkningsstudie i USA fant man at nivåene av mikronæringsstoffer var under anbefalt mengde for vitamin A, C, D og E og for mineraler, f.eks. kalsium og magnesium.

I tillegg viste data fra studien at disse manglene var mindre vanlige i alle aldersgrupper for de som tok multivitamintilskudd.

Helsefordeler med multivitamintilskudd

For tiden er det omfattende forskning og generell aksept for multivitamin- og mineraltilskudd for å hjelpe med helseproblemer som anemi (jern), nevralrørsdefekter (folsyre) og osteoporose (vitamin D).

Ny forskning tyder imidlertid på at kognitive evner, atletisk- og fysisk ytelse også kan opprettholdes eller forbedres med multivitamintilskudd, og det samme kan lang levetid hos eldre mennesker.

Selv om multivitamintilskudd ikke er en erstatning for et balansert kosthold, kan de;

  • Erstatte ernæringsmessige mangler
  • Opprettholde god helse
  • Forbedre de metabolske prosessene.

Hvordan viser en vitaminmangel seg?

  • Mangel på konsentrasjon
  • Søvnforstyrrelser
  • Økt mottakelighet for infeksjoner
  • Metabolske forstyrrelser
  • Hud- og hårproblemer
  • Leddsmerter
  • Osteoporose
  • Tåkesyn

Ingredienser i multivitaminpreparat

Vitamin B-kompleks

B-komplekset er en familie på åtte B-vitaminer som er essensielle mikronæringsstoffer for optimal helse og velvære. Disse inkluderer tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pantotensyre (B5), pyridoksin (B6), biotin (B7), folsyre (B9) og kobalamin (B12).

Hvert av B-vitaminene har nært beslektede funksjoner og fungerer som koenzymer i viktige reaksjoner i hver celle i menneskekroppen. Spesielt støtter B-vitaminer viktig cellulær metabolisme og energiproduksjonsreaksjoner som er livsnødvendige.

Hvert aspekt av energiproduksjonen i cellene krever minst ett B-vitamin. Tiamin, riboflavin, niacin og pantotensyre er alle viktige koenzymer som er helt avgjørende for katabolsk energiproduksjon. Uten disse vitaminene er det alvorlige og omfattende negative konsekvenser for helsen.

Andre prosesser avhengig av B-vitaminer er anabole prosesser som krever at disse forbindelsene hjelper til med metabolismen av stoffer som aminosyrer, fettsyrer og pyrimidiner, som alle er nødvendige for de fleste andre cellulære prosesser.

Totalt sett er helsefordelene ved B-vitamintilskudd som følger:

  • Koenzym i mange viktige metabolske reaksjoner.
  • Forhindrer mangel på B-vitaminer

C-vitamin

Vitamin C (askorbinsyre) kombineres vanligvis med mineraler, f.eks. kalsiumaskorbat og magnesiumaskorbat eller andre, eller finnes i høy konsentrasjon i Acerola eller Camu-Camu fruktpulver. Disse vitamin C-formene er kjent for å være mer naturlige enn syntetisk produsert askorbinsyre.

I motsetning til mennesker kan mange dyr, inkludert noen apekatter, produsere sitt eget vitamin C. Derfor må folk bare få vitamin C fra kosten, spesielt fra frisk frukt og grønnsaker.

Vitamin C-tilskudd brukes hovedsakelig for å forebygge eller behandle forkjølelse. I en stor metaanalyse som inkluderte 29 studier med over 11 000 deltakere, kunne forskere vise at regelmessig inntak av vitamin C reduserte lengden på forkjølelse med 8 % hos voksne og 14 % hos barn.

I tillegg hadde barn som fikk mellom 1 og 2 gram vitamin C en mindre alvorlig influensa og en betydelig reduksjon i varigheten av influensaen med 18 %. Selv om resultatene ikke alltid var konsistente, ser det ut til at et vanlig tilskudd av vitamin C er gunstig for noen.

Vitamin C er en kraftig antioksidant og brukes også til mange andre formål, inkludert å forbedre treningsmetabolismen, fotobeskytte huden, forbedre negativt humør, senke høyt blodtrykk og opprettholde optimal leddhelse.

De mange positive effektene av et multivitamin med tilsatt vitamin C:

  • Forebygging og behandling av forkjølelse
  • Forbedrer kollagenbiosyntesen i brusk og bidrar til å opprettholde sunne ledd.
  • Kraftig antioksidant
  • Fotobeskyttelse av huden under soling
  • Nyttig ved behandling av hudsykdommer.

Fettløselige vitaminer

Blant de fettløselige vitaminene er vitamin A (retinol), vitamin D (25-OHD), vitamin E (tokoferoler og tokotrienoler) og vitamin K. Mangel på disse vitaminene har vært assosiert med en rekke sykdommer og dårlig helse.

Vitamin A, eller retinsyre, er et viktig vitamin som har mange viktige roller, inkludert for sunn levermetabolisme, øyehelse og sunn hud, hår og negler. Mangel på vitamin A har vært assosiert med økt risiko for kreft og diabetes.

Vitamin D er kjent for å fremme kalsiumabsorpsjon, som igjen bidrar til å opprettholde sterke og sunne bein. Vitamin D kommer naturlig fra soleksponering, men med arbeidsforpliktelser og lange timer innendørs er det mange som ikke får nok vitamin D.

Vitamin D-mangel har også vært knyttet til multippel sklerose, en kronisk nevrologisk sykdom forårsaket av immunsystemet. Det er sterke bevis for at populasjoner med lave vitamin D-nivåer er mer utsatt for å utvikle sykdommen.

Vitamin E er en gruppe på åtte kjemisk like forbindelser som har en rekke viktige fordeler for menneskers helse. Som potente antioksidanter kan disse forbindelsene bidra til å beskytte kroppen mot frie radikaler, som er involvert i aldring og utvikling av kroniske og metabolske sykdommer.

Vitamin E bidrar også til å opprettholde blodsirkulasjonen og forbedre helsen til blodårene samt til å opprettholde et sunt og sterkt hjerte. Tilskudd av vitamin E har vist seg å redusere risikoen for hjerteinfarkt og beskytte mot forkalkning av arterieveggene.

Vitamin K-komplekset består av to fettløselige forbindelser, vitamin K1 og K2, som er sterkt konsentrert i grønne bladgrønnsaker. Vitamin K er en kofaktor for et enzym som er essensielt for cellulære prosesser, f.eks. for optimal helse for bein og arterier.

Vitamin K2 er spesielt god til å beskytte og styrke bein ved å opprettholde kalsiumnivået i skjelettet. På denne måten er vitamin K også med på å sikre at kalsium holdes tilbake i beinene og ikke bygges opp i arteriene (kalsifisering), noe som fører til herding og til slutt til hjertesykdom.

Mineraler

Mineraler som kalium, kalsium, jern, sink og magnesium utgjør flertallet av mineralene som inngår i multivitamintabletter.

Følgende liste beskriver hovedfordelene ved å inkludere disse mineralene i multivitamintabletter:

  • Kalium er et viktig mineral for å opprettholde sunt blodtrykk og beinhelse.
  • Kalsium bidrar til å bygge sterke bein og tenner.
  • Jern hjelper røde blodceller med å frakte oksygen gjennom blodet.
  • Magnesium er et viktig mineral for generell helse, men er spesielt viktig for å opprettholde sunn muskelfunksjon, beinhelse og nervefunksjon.
  • Sink er nødvendig for et sterkt immunforsvar.

Forholdet mellom kalsium-, kalium- og magnesiumnivåer er viktig fordi de bidrar til å opprettholde optimalt blodtrykk. Derfor blir nivåene av disse mineralene i kroppen for tiden undersøkt for å finne ut om en mangel på disse mineralene kan bidra til høyt blodtrykk.

Sporelementer

Sporelementer som er viktige for menneskers liv inkluderer kobber, mangan, krom, selen og molybden. Disse mineralene er kanskje bare nødvendige i små mengder, men de er avgjørende for menneskers liv og for å opprettholde optimal helse og velvære.

  • Kobber er et viktig sporelement som trengs som en kofaktor for enzymer involvert i betennelse og angiogenese.
  • Selen er nødvendig for å maksimere aktiviteten til et viktig antioksidantenzym, glutationperoksidase.
  • Krom kan bidra til å opprettholde riktige blodsukkernivåer og blir for tiden studert hos personer med type II diabetes.
  • Molybden er et viktig sporstoff som er en kofaktor for mange enzymer. Dette inkluderer spesielt det viktige enzymet sulfittoksidase, som metaboliserer svovelholdige aminosyrer.

Karotenoider

Karotenoider er naturlige forbindelser som finnes i mange frukter og grønnsaker. De vanligste karotenoidene er alfa-karoten, betakaroten, lutein, kryptoksantin og zeaxantin. Hver av disse karotenoidene er av stor klinisk interesse på grunn av deres betydning for menneskers helse og sykdom.

Karotenoider er kraftige antioksidanter som har mange positive effekter på menneskers helse.

Aminosyrer

Aminosyrer som tyrosin, fenylalanin, teanin og tryptofan er forløpere til mange typer nevrotransmittere som er viktige for at hjernen skal fungere optimalt. Tilskudd av disse spesifikke aminosyrene kan naturlig støtte produksjonen av disse nevrotransmitterne.

Monoaminnevrotransmitterne inkluderer dopamin, melatonin, noradrenalin og serotonin som alle spiller en rolle i mentale prosesser som kognisjon, følelser, hukommelsesdannelse og humør. Disse monoaminnevrotransmitterne bidrar også til å opprettholde hjerneintegritet og plastisitet, noe som er viktig for å bidra til sunn hjernealdring.

Preparatorer av dopamin og noradrenalin er aminosyrene fenylalanin og tyrosin, mens serotonin- og melatoninpreparatoren er tryptofan.

Tilskudd med disse forløperaminosyrene har følgende helsemessige fordeler:

  • Øker kognisjon og intelligens
  • Forbedrer oppmerksomhet og fokus
  • Forbedrer hukommelsesdannelse
  • Fremmer sunn aldring av hjernen
  • Stabiliserer humør og følelser

Enzymer

Enzymer er ofte inkludert i multivitamintilskudd for å hjelpe fordøyelsen og forbedre næringsopptaket. Enzymene som ofte inkluderes er papain eller bromelain, som begge er naturlige fordøyelsesenzymer og kommer fra henholdsvis papaya og ananas.

I tillegg kan fordøyelsesenzymer hjelpe med vedlikehold av fordøyelseskanalen, spesielt hos personer som lider av irritabel tarmsyndrom (IBS). Papain har vist seg å være et naturlig middel mot forstoppelse, oppblåsthet og halsbrann, som alle er smertefulle symptomer på IBS.

  • Reduserer oppblåsthet
  • Forbedrer fordøyelsen
  • Kan hjelpe til med å behandle personer som lider av IBS

Hvem bør bruke multivitaminer?

Multivitaminer anbefales for:

  • Utmattelse
  • Immunsvikt
  • For folk som driver med sport
  • Diabetes
  • Sårheling
  • Ineffektivitet
  • Problemer med hud, hår eller negler
  • Søvnforstyrrelser
  • Nikotin eller alkoholforbruk
  • Tar visse medisiner
  • Ensidig ernæring og dietter

Multivitamin kombinasjoner

Multivitamintilskudd kombineres ofte med følgende naturlige tilsetningsstoffer:

  • Mineraler
  • Sporelementer
  • Planteekstrakt
  • Supermat
  • Fordøyelsesenzymer

Hvorfor ta multivitaminer?

Multivitamintilskudd kan bidra til å forhindre en rekke helseproblemer og fylle ut eventuelle ernæringsmessige mangler.

Noe forskning ser ut til å si at multivitamintilskudd er trygge og gode for å redusere risikoen for kronisk sykdom i risikogrupper.

  • Støtter en travel livsstil
  • Hold tankene dine i form
  • Støtter sunn fordøyelse
  • Støtter organhelse
  • Støtte for hjertehelse
  • Sørger for sterkere bein
  • Forbedre små humørsvingninger
  • Hjelp med symptomer på overgangsalder



Andre kategorier du kanskje liker

Populære kategorier

Nylig sett av deg