D-vitamin: Livsviktig for helsen

Effekt, mangel, dosering, bivirkninger, overdose

21. okt. 2022

Anbefalte produkter

D-vitamin: Livsviktig for helsen

Hvorfor trenger kroppen vitamin D?

I motsetning til hva navnet antyder, er vitamin D faktisk ikke et vitamin, men et hormon som kroppen kan produsere ved hjelp av sollys. Det er spesielt viktig for å bygge bein, tenner og ledd og er også involvert i følgende prosesser i kroppen:

  • Kontrollerer opptak av kalsium i tarmen
  • Opprettholder immunforsvar og forsvar mot infeksjoner
  • Syntese av kroppens egne antibiotika
  • Bygg og vedlikehold normal muskelfunksjon
  • Normal celledeling
  • Reduksjon av betennelse i kroppen
  • Hormonell balanse
  • Reduksjon av oksidativt stress
  • Optimal signaloverføring mellom cellene
  • Indre ro og bedre søvn
  • Bedre stressmestring
  • God mental helse og ytelse
  • Vitalitet og konsentrasjonsevne

Noen har større behov for D-vitamin, f.eks. eldre mennesker, barn og personer som nesten ikke oppholder seg utendørs, som har mørk hud eller er tilslørt. Helseekspertene anbefaler i disse tilfellene at du tar kosttilskudd. I England går de et skritt videre: Nå som mange jobber hjemme, råder helsemyndigheten i England alle til å ta ekstra D-vitamintilskudd hver dag. (Kilde: https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-d/)

Hvordan absorberes vitamin D?

Vitamin D er det eneste vitaminet som ikke bare kan tas opp gjennom kosten, men som også kan produseres av kroppen selv. Siden vitamin D bare finnes i svært små mengder i mat, er det svært vanskelig å få i seg tilstrekkelig mengde av vitaminet gjennom kosten alene. Ifølge German Nutrition Association (DGE) får unge og voksne i Tyskland kun 10-20 prosent av sine daglige behov gjennom mat – kroppen produserer mesteparten av vitaminet gjennom sollys i huden.

Om sommeren er 15 minutter med sollys per dag nok til at kroppen produserer det daglige behovet for vitaminet. Selv på overskyede dager er UV-strålingen vanligvis tilstrekkelig til å sikre tilstrekkelig produksjon. Til tross for dette har studier vist at opptil 60 prosent av befolkningen i Tyskland har utilstrekkelige nivåer av vitamin D. Årsakene til dette er varierte og har med livsstil, bomiljø eller sykdommer som svekker D-vitamininntaket å gjøre. Flere ugunstige faktorer kan også forsterke hverandre og gjøre det vanskelig å få i seg nok av vitaminet.

Hva skjer hvis du har mangel på vitamin D?

Vitamin D-mangel er spesielt vanlig i Nord-Europa i vintermånedene. En årsak til dette er at flertallet av befolkningen tilbringer mindre tid utendørs i denne tiden enn i den varme årstiden. Solens lave posisjon mellom oktober og mars i alle områder nord for 40. breddegrad, f.eks. nord for Roma hindrer imidlertid nok UV-stråler i å nå huden selv under vanlige turer ut. Selv om det er tilrådelig å fylle opp vitamin D-lagrene i sommermånedene ved å tilbringe mye tid utendørs, synker vitamin D-nivåene drastisk etter bare noen få uker uten tilstrekkelig vitamininntak.

Vitamin D-mangel: Symptomer

Lavt vitamin D-nivå manifesterer seg først gjennom atypiske symptomer som tretthet og utmattelse, pessimisme og dårlig humør, mangel på energi, nervøsitet, anspenthet, søvnforstyrrelser, søtsug eller tannråte.

Vitamin D-nivåer: Hvor mye vitamin D trenger kroppen?

DGE anbefaler at unge og voksne mellom 15 og 65 år tar 800 internasjonale enheter (IE) vitamin D per dag hvis kroppen ikke kan produsere vitamin D selv. Dette tilsvarer cirka 20 mikrogram av vitaminet. Men ifølge ulike vitamin D-eksperter er denne dosen bare tilstrekkelig for å oppfylle minimumskravene og for å beskytte mot vitaminmangelsykdommer. For å holde vitamin D-nivået konstant på det nødvendige nivået, anbefaler eksperter derfor voksne med en kroppsvekt på 70 kg å ta en daglig dose på gjennomsnittlig 5000 IE.

Bestem det individuelle behovet ved hjelp av en blodprøve

Babyer, barn, gravide og personer med ulike sykdommer har ulike behov for vitamin D. I tillegg spiller mange andre faktorer en rolle i inntaket av vitamin D, inkludert alder, kroppsvekt, hudfarge, intensitet av soleksponering, livsstil, absorpsjonskapasitet av vitamin D og dets metabolisme. De anbefalte retningslinjene for beregning av optimal vitamin D-dose er derfor kun veiledende. En blodprøve er nødvendig for å finne ut hvor høyt vitamin D-nivået ditt er.

Vitamin D-tilskudd: er det lurt å ta dem?

Spesielt i vinterhalvåret er det vanskelig å holde D-vitaminnivået konstant på et tilstrekkelig høyt nivå. Siden solen ikke strekker til og behovet for vitamin D ikke kan dekkes gjennom kosten alene, anbefales inntak av vitamin D i form av kosttilskudd.



Dine fordeler

  • GRATIS FRAKT

    for ordre over 300 kroner
  • 100 DAGERS PENGENE TILBAKE-GARANTI

    hvis du ikke er fornøyd
  • SPAR OPPTIL 20 %

    med våre volumrabatter og 5% handlevognbonus
  • ENKEL BETALING

    Klarna, kredittkort, Vipps

Nylig sett av deg